Fenomen współczesnej architektury skandynawskiej

Już jestem . Mam nadzieję ,że teraz na dłużej i częściej. Zakończyłam pewien etap mojej edukacji z czego się niezmiernie cieszę. Ale o tym ...

Już jestem . Mam nadzieję ,że teraz na dłużej i częściej. Zakończyłam pewien etap mojej edukacji z czego się niezmiernie cieszę. Ale o tym innym razem. Teraz zabieram się za prace domowe a Was pozostawiam ze świetnym artykułem o Skandynawii , której być może od tej strony jeszcze nie Znacie ? :))


FENOMEN WSPÓŁCZESNEJ ARCHITEKTURY SKANDYNAWSKIEJ


Czyste i proste formy budowli dopasowane do naturalnego środowiska, współgrające z nim i dopełniające je, odwołujące się do tradycji, a zarazem jedne z najbardziej nowoczesnych na świecie... Taka jest właśnie współczesna architektura Skandynawii.
Modernistyczne koncepcje sztuki początku XX wieku wskazały Skandynawom drogę, którą podążają do dziś. Hasło przewodnie, jakie obrali sobie północni artyści, to „tworzenie pięknych rzeczy, które sprawią, że wszystkim będzie żyło się lepiej”. I tak jest – budynki wyrastające na
północnych terenach Europy uchodzą za „najbardziej demokratyczne”. Mimo że są przeznaczone do masowego użytku, nie tracą walorów estetycznych. Są nie tylko funkcjonalne, tak jak ma to miejsce przykładowo w Stanach Zjednoczonych. Tam szare i pnące się do chmur wieżowce tworzą
jedynie kolejne, zwyczajne przestrzenie biurowe i mieszkalne. Architektura Skandynawii stawia zarówno na komfort, jak i na niebanalną estetykę. Budowle mają być proste, a przy tym intrygujące i ekologiczne.
W latach 1930-1960 skandynawskie wzornictwo zwróciło uwagę świata. Wtedy to w Sztokholmie odbyła się jedna z pierwszych wystaw poświęconych sztuce użytkowej. Kilka lat później duńskie projekty zachwyciły Amerykanów, którzy przenieśli północną kolekcję do New York’s Metropolitan Museum of Arts. I w taki sposób pojęcie „skandynawskiej architektury” zaczęło wyodrębniać się z wielobarwnej dziedziny sztuki, z roku na rok coraz wyraźniej akcentując swoje niebanalne idee.
Siła skandynawskich artystów polega na nieograniczonych inspiracjach. Fascynująca natura terenów północnej Europy pobudza ich do działania. Zorze polarne, lodowce i kręte rzeki dyktują paletę barwną. Słońce płatające figle, świecąc raz trzy, a raz osiem godzin dziennie, podpowiada,jak wykorzystać jego zmienny blask.
Budynki stawiane w Szwecji, Danii, Norwegii i Islandii (uwzględniając wpływy historyczne i kulturowe pierwszych trzech państw, Islandię często zalicza się do Skandynawii) emanują pięknem, nowoczesnością i funkcjonalnością, a przy tym są bezbłędnie wtopione w naturalne
krajobrazy. Chyba tylko Skandynawowie potrafią połączyć te wszystkie cechy!
Ale styl skandynawski to nie tylko architektura budowli. To również pozostałe gałęzie sztuki dla mas – pomniki, fontanny, aranżacje przestrzeni miejskiej. Trend ten ma też swoje odbicie we wnętrzach i jest niezwykle popularny wśród wielu marek zajmujących się wystrojem pomieszczeń (wyposażenie charakterystyczne dla północnego stylu oferuje IKEA, HOME&YOU, myloview oraz sieciowe salony H&M Home).


Oto najciekawsze budynki krajów Skandynawii


(www.heatsweden.com) SZWECJA – Turning Torso Malmö – liczący 54 kondygnacji wieżowiec zaprojektowany przez Santiago Calatravę Valls

  
(www.fotopedia.com) NORWEGIA – Oslo Operahuset – budynek stworzony przez artystów pracowni Snøhetta w 2009 roku wyróżniono nagrodą Miesa van der Rohe, przeznaczoną dla
najciekawszej europejskiej perły architektury

 
(www.jdsa.eu) DANIA – Aarchus Isbjerget – osiedle wyróżnione nagrodą MIPIM 2013 w kategorii najlepszy budynek mieszkalny

 
(www.icelandairvawes.is) ISLANDIA – Harpa Reykjavik – hala koncertowa zaprojektowana przez duńskich architektów ze studia Henning Larsen Architects, wyróżniona w konkursie architektonicznym im. Miesa van der Rohe

Publikacja powstałą na podstawie bloga wnętrzarskiego myloview.pl

Miłego dnia Kochani


Być może zainteresują Cię również:

20 komentarzy

  1. świetny post! :))) buziaki kochana :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dwa pierwsze budynki miałam okazję zobaczyć na żywo, rzeczywiście są imponujące:-) Najmilej wspominam chodzenie po dachu opery w Oslo, praktycznie można zejść bezposrednio do wody, co trochę mnie napawało strachem:-) Pozdrawiam gorąco!!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na żywo pewnie jeszcze piękniejsze! Robią wrażenie! Aj Ilonko ja ciągle mam nadzieję...buziaki;***

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, robi wrażenie. Szczególnie ten trzeci obrazek mnie zachwycił.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe te budynki, warto chybaby obejrzeć z bliska :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. no tak ciekawe :) ja miałam okazję w Malmö i Oslo te budynki zobaczyć, mam je w swojej galerii foto :) z bliska robią fajne wrażenie... polecam również park w Oslo :)
    miło do Ciebie zajrzeć <3
    pozdrawiam aga :D

    OdpowiedzUsuń
  7. W skandynawskich krajach to wogóle jest tak jakoś inaczej, ładniej, czyściej, fajniej...

    OdpowiedzUsuń
  8. Robią wrażenie, a te w nocy wyglądają pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy wpis! Rzeczywiście, architektura Skandynawii jest niezwykła :)

    OdpowiedzUsuń
  10. :) to osiedle w Danii jest świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  11. piękne to osiedle w Danii :) po komentarzach widzę, że dużo fanów Twojego bloga podziela moje zdanie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. piękne te budynki nie to co u nas pudełka po zapałkach...
    pozdr i zapraszam do nas www.swiatkarinki.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne te budynki. Pięknie rozświetlone i utrzymane w nowoczesnej linii architektonicznej!

    OdpowiedzUsuń
  14. No Skandynawowie w wielu rzeczach się wyróżniają. Zdecydowanie ich architektura, budownictwo i styl urządzania wnętrz jest bardzo charakterystyczny, specyficzny.

    OdpowiedzUsuń
  15. trzeba przyznać, że duńskie osiedle wygląda niesamowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. I wnętrza i styl architektury z zewnątrz jest prześwietny. Uwielbiam go ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Również jestem fanką stylu scandi ..Prostota i funkcjonalność, natura są mi najbliższe. Pozdrawiam i zapraszam do mnie kasiaathome.blogspot.com. Może Candy>?

    OdpowiedzUsuń
  18. No, z wielkim rozmachem powstały te kolosy. Niesamowite, ile człowiek jest w stanie stworzyć. Teraz w dużym stopniu wzorujemy się na Skandynawii, więc pewnie i u nas architekci nawiążą w swoich projektach do tamtejszych budynków.

    OdpowiedzUsuń

Flickr Images